Missie

Visie

Samen werken wij aan goed onderwijs voor ieder kind. Op de Oosteinder kunnen kinderen op een veilige plek zichzelf zijn en het beste uit zichzelf halen, zodat de kinderen met veel kennis en vaardigheden en een positief zelfbeeld de school verlaten.

Wij willen de maatschappelijke ongelijkheid verkleinen door actief de verschillen in startpositie van onze leerlingen te minimaliseren. Wij zijn een katholieke school en vinden het belangrijk dat onze kinderen kennis opdoen van katholieke tradities en feesten, hierbij gebruiken wij betekenisvolle verhalen. Wij respecteren ook hen die anders geloven of niet geloven. De waarden die passen bij de identiteit van onze school krijgen een plek in ons burgerschapsonderwijs. Alle leerlingen doen mee met de catechese activiteiten en projecten.   

Visie op leren

Wij kijken naar de balans van de emotionele, sociale, cognitieve en fysieke ontwikkeling van een kind met als doel een basis te creëren voor ontwikkeling en zelfvertrouwen. Deze aanpak wordt de integratieve aanpak genoemd. De leerkracht is een professional die de leerlingen stuurt op het verwerven van kennis. Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. De leerkracht activeert de voorkennis om verbinding te maken tussen wat de leerling al weet en de nieuwe leerstof. Nieuwe kennis is beter te begrijpen als deze kan worden vastgehaakt aan reeds aanwezige relevante kennis.   Naast het overbrengen van kennis is het inzicht krijgen van en invloed uitoefenen op het eigen leren en belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Op deze manier wordt het eigenaarschap van de kinderen bevorderd. 

Veel onderwijstijd besteden we aan de basisvakken rekenen, taal en lezen. Door kwalitatief goede instructie behalen de leerlingen de basisdoelen (1F) en streven we naar het behalen van de 1S/2F doelen. Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig om zich de doelen eigen te maken. Voor deze leerlingen realiseren we extra tijd voor instructie en begeleide oefening in de vorm van verlengde instructie. Andere leerlingen geven we na de instructie verdieping of uitbreiding van de leerstof. Wij hebben hoge verwachtingen en accepteren niet zomaar dat kinderen iets niet kunnen. Als je leert, ga je iets doen wat je daarvoor nog niet beheerste. Dat is niet altijd leuk. De leerkracht geeft de leerlingen vertrouwen en daagt ze uit, zodat ze gemotiveerd blijven om te leren. Ze behalen succeservaringen en ervaren dat leren ook plezier geeft.

Visie op leren organiseren

Wij bieden onze leerlingen een veilige, ordelijke en voorspelbare omgeving. De schoolregels zijn eenduidig en de leerkrachten gebruiken hetzelfde klassenmanagement, dezelfde regels en structuren. Onze pedagogische aanpak is verweven binnen ons onderwijs en is geen apart vak. In de klassen hangen pedagogische aanpakkaarten (PAK kaarten), die de leerkrachten gebruiken om dezelfde taal te spreken. Gedurende het hele jaar wordt er gewerkt aan groepsvorming.

De leerkracht is de professional en hanteert bewezen leerstrategieën. Alle kinderen, hebben behoefte aan instructie, oefenen en automatiseren. De instructieprincipes van EDI (expliciete directie instructie) zijn hierbij de basis. Na het overbrengen van de kennis van de leerkracht leren de leerlingen, zowel op pedagogisch als didactisch gebied, van zichzelf en van/met elkaar.
We evalueren de effecten van ons onderwijs door zowel formatief (tussentijds, ontwikkelingsgericht) als summatief (aan het eind) te toetsen en stemmen ons didactisch handelen hierop af.

ICT wordt ingezet als hulpmiddel en is ondersteunend aan de lesstof. ICT is up to date. Wij streven ernaar om onze klassen zo klein mogelijk te houden (maximaal 28 leerlingen per groep). Bij de formatie zetten we in op extra personeel (bij voorkeur leerkrachten) om groepsondersteuning aan te kunnen bieden. Wij zien de samenwerking met ouder en kind als een belangrijk onderdeel van het persoonlijk groeiproces. Dit betekent dat leren niet alleen op school gebeurt. In deze samenwerking is wederzijds vertrouwen, betrokkenheid en openheid essentieel.

Visie op professionaliteit

Goede leerkrachten maken het verschil. Er is veel ruimte voor professionele ontwikkeling. De school is een professionele leergemeenschap (PLG). Iedereen neemt de verantwoordelijkheid voor het neerzetten van een professionele cultuur waarin betrouwbaarheid, aan afspraken houden, integriteit, samenwerken en gedeelde verantwoordelijkheid belangrijk zijn. In een voorspelbare omgeving krijgen de leerkrachten de mogelijkheid om anders te handelen wanneer de situatie hierom vraagt.

Wij verwachten een positieve grondhouding: humor, werken aan wederzijds vertrouwen en positieve intenties horen hierbij. Het team is zich bewust van de voorbeeldfunctie en staat open voor het geven en ontvangen van feedback. Wij werken met leerteams, in deze teams wordt voortdurend gewerkt aan het verbeteren van ons onderwijs. Verbetering vindt plaats door actuele kennis en ontwikkelingen proactief te volgen, met elkaar te delen en gericht te onderzoeken hoe we problemen kunnen oplossen. Om de kwaliteit van onze lessen te verbeteren worden lessen regelmatig samen voorbereid en bij elkaar bekeken. Teamleden zijn medeverantwoordelijk voor de doelstellingen van de school.

Wij werken met vakdocenten voor gym- en muziekonderwijs. Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten specialist op een bepaald vakgebied. Zij organiseren discussies, maken verbetervoorstellen en zijn het aanspreekpunt voor collega’s. Ook werken zij mee aan de onderwijsontwikkeling, ontwikkelen beleid en adviseren en begeleiden leerkrachten en de directie. Wij zijn maatschappelijk betrokken en dragen onze onderwijskundige kennis over aan toekomstige collega’s (stagiaires). De school verantwoordt zich regelmatig aan belanghebbende (ouders, bestuur, gemeente, voortgezet onderwijs, kinderopvang).

Visie op veranderen

Wij zijn continu bezig met ontwikkelen, verbeteren en vernieuwen. Dit betekent dat wij door scholing en het volgen van ontwikkelingen onze visie actueel houden. Wij laten ons informeren door wetenschappelijk onderzoek (evidence informed) en onderzoeken nieuwe inzichten, daardoor maken we bewust keuzes wat we wel en niet veranderen.

Wij werken aan een structurele verbetering van ons onderwijs door te werken met leerteams. Zij werken vanuit data, onderzoek en lesson studies (systematische verbetering van instructie en lespraktijk). Daarnaast werken wij met ambitiekaarten, waarin wordt beschreven wat we willen bereiken en kwaliteitskaarten, waarin staat beschreven hoe we als school alledaagse situaties vorm geven. Deze kaarten worden jaarlijks geëvalueerd en waar nodig aangepast. 

Didactiek

Didactiek is de wijze waarop een leerkracht kennis wil overbrengen. Dit kan op een indirecte manier, door ontdekkend of met een vraag op zoek te gaan naar kennis. Het kan ook op de directe manier. De leerkracht geeft klassikale uitleg aan de leerlingen, sluit aan bij de bestaande kennis, geeft feedback op het leren en zorgt dat aan het eind van de les elk kind deze kennis heeft uitgebreid. Het model dat wij inzetten heet expliciete directe instructie (EDI) omdat de leerstof in kleine stapjes wordt aangeboden, leerlingen de hele les actief worden betrokken en de leerkracht continu controleert of de leerlingen de leerstof beheersen.

De leerkracht controleert of de kennis die nodig is om deze les goed te volgen, nog bekend is bij de leerlingen. Deze kennis, de voorkennis, is in de vorige lessen aangeboden. Deze lessen vormen de leerlijnen die leerlingen volgen per vak. Als er te weinig aansluiting is past de leerkracht zijn les(doel) aan. Daarna volgt de fase waarin de leerkracht de leerlingen de nieuwe stof laat eigen maken. De leerkracht laat zien hoe de leerling de nieuwe stof moet toepassen. Leerkrachten maken voorbeelden op het bord, verwoorden hun denkstappen en maken deze zichtbaar, waardoor leerlingen heel expliciet en in kleine stappen worden meegenomen naar het uiteindelijke lesdoel.

Continu controleert de leerkracht of de leerlingen de aangeboden stof hebben begrepen. Wij gebruiken hiervoor beurtstokjes en wisbordjes. Ook laten we de kinderen de nieuwe stof zelf verwoorden, of uitleggen aan hun schoudermaatje. Leerlingen worden maximaal betrokken en de leerkracht heeft zicht op het leren van elk kind.

Voordat de leerlingen zelf aan het werk gaan controleert de leerkracht nog eenmaal of het lesdoel bereikt is. Door alle tussenstappen is dit al duidelijk voor de leerkracht. Deze stap zorgt ervoor dat de leerlingen zelf ook kunnen zeggen: Ja ik snap het! Wie extra uitleg nodig heeft, wordt begeleid tijdens het zelfstandig verwerken. Aan het eind van de les wordt er samen  teruggekeken en wordt er teruggekoppeld naar het lesdoel.
 
Een van onze leerkrachten heeft zich verder gespecialiseerd op het gebied van didactiek. Zij coacht de leerkrachten in de klas en werkt nieuwe leerkrachten in. Zo zorgen we ervoor dat we op dezelfde manier (blijven) werken. 

Pedagogiek

Wij bieden onze leerlingen een veilige, ordelijke en voorspelbare omgeving. De schoolregels zijn eenduidig. De pedagogische kernwaarden van de Oosteinder zijn rust, regelmaat en balans. Om deze kernwaarden en regels te ondersteunen werken wij met pedagogische aanpakkaarten. Deze kaarten hangen in de klas en in de school en worden gebruikt om elkaar te helpen herinneren aan de schoolafspraken. Onze pedagogische aanpak is verweven binnen ons onderwijs.
PAKkaart: Je kiest zel