Dyslexie

Definitie dyslexie:

Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/ of schriftbeeldvorming (spellen).

 

Door de invoering van het passend onderwijs valt per 1 januari 2015 de dyslexiezorg onder de Jeugdwet. Dit betekent dat de dyslexiezorg niet meer door de zorgverzekeraar georganiseerd en gefinancierd wordt, maar door de gemeente. Voor het verkrijgen van een dyslexieverklaring en eventueel behandeling zijn verschillende stappen nodig: signaleren, begeleiding, onderzoeken en verdere hulp.

 

Mogelijke signalen voor ouders en leerkrachten:

• De leerling heeft al in een vroeg stadium problemen met het onthouden van bijvoorbeeld namen, kleuren en versjes.

• De leerling heeft moeite met het herkennen van klanken (fonemisch bewustzijn).

• De leerling draait soms letters en cijfers om.

• Na intensieve training is er geen of nauwelijks vooruitgang op het gebied van lezen en spellen.

• Het niveau van lezen en spellen kan na een vakantie lager dan voor de vakantie.

• De leerling verwerkt informatie langzamer dan leeftijdgenoten.

• De leerling heeft soms moeite om op woorden te komen.

• De leerling heeft moeite met het automatiseren van optellen, aftrekken en tafels.

• Dyslexie komt bij meer familieleden voor.

 

Als lees/spellingsproblemen zijn gesignaleerd zal de school uw kind extra ondersteunen. De manier waarop dit gebeurt kan verschillen: groepsleerkrachten kunnen de begeleiding verzorgen, maar ook een remedial teacher of tutor kan hiervoor worden ingezet.

 

Als uw kind minimaal anderhalf jaar leesonderwijs heeft ontvangen en na intensieve begeleiding van minstens een half jaar blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is geboekt, dan is doorverwijzing naar meer gespecialiseerde zorginstantie aan de orde. Het schooldossier dient aan te tonen dat de vermoedens van dyslexie gegrond zijn en dat er voldoende extra hulp geboden is. In dat geval vindt er vergoede diagnostiek plaats door een gekwalificeerde zorgaanbieder*, gecontracteerd door de gemeente. Een dergelijk onderzoek omvat naast de didactische toetsen die de interne begeleiders op school afnemen, een intelligentieonderzoek en een aantal specifieke toetsen rond informatieverwerking en het geheugen. Als dyslexie wordt vastgesteld dan krijgt een leerling een dyslexieverklaring.

 

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van alle kinderen met dyslexie. Alleen als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie komt uw kind in aanmerking voor 45 tot 60 behandelingen van een zorgaanbieder. Naast deze behandelingen krijgt uw kind huiswerk mee. Het is van essentieel belang dat zowel ouders als school nauw betrokken zijn bij de behandeling.

Ondanks de dyslexieverklaring komen niet alle kinderen in aanmerking voor specialistische zorg buiten school. Wel hebben ze recht op de compenserende en dispenserende maatregelen die geboden kunnen worden binnen school.

 

In overleg met de leerkracht, ouders en leerling worden de maatregelen ter verlichting en compensatie schriftelijk vastgelegd in een persoonlijk ‘dyslexie-protocol’.

 

Voorbeelden van dispenserende en/of compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op spellinggebied:

• Extra (verlengde) instructie.

• Stellen op de computer.

• Spellingscontrole gebruiken op de computer.

• Minder maken van de taallessen, en/of dit mondeling afmaken met een leerling.

• Bij zinnendictees alleen de dikgedrukte woorden opschrijven.

• Visuele ondersteuning van de spellingregels.

• Regelmatig gesprekken voeren met de leerling.

• Werkstukken van Topondernemers voorbereiden met de leerling. Tekst in het klad wordt meteen op de computer getypt.

• Schrijftaak verlichten.

• Spellingfouten negeren/gedifferentieerd beoordelen (bijv. bij topografie/Engels)

 

Voorbeelden van dispenserende/compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op leesgebied:

• Voorlezen van een tekst door leerkracht of medeleerling. Dit geldt niet voor teksten van het Cito begrijpend lezen.

• Makkelijke boeken die qua inhoud aansluiten bij de leeftijd/interesse van de leerling.

• Extra leestijd.

• Extra (verlengde) instructie.

• Geheugensteuntjes (visueel).

 

Voor de afname van Citotoetsen bij dyslectische leerlingen kunt op deze site van het Cito kijken.

 

Hoofdbehandelaars werken volgens het Protocol Diagnostiek en Behandeling 2.0. De volgende beroepsgroepen zijn bevoegd om de behandeling uit te voeren:

• Een BIG geregistreerd gezondheidspsycholoog,

• een NIP geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog en

• een NVO-geregistreerd orthopedagoog- generalist.

 

Als medebehandelaar kunnen een basispsycholoog en /of orthopedagoog en logopedist betrokken worden.

Nieuws

SchouderCom extra uitleg

Beste ouders, verzorgers, 

 

Zoals u wellicht al heeft gemerkt, is de SchouderCom app vernieuwd. Heeft u de vernieuwde app nog niet, dan kunt u deze updaten vanuit de Apple app store. 

We hebben voor u een aantal belangrijke veranderingen op een rijtje gezet, zodat u probleemloos de app van SchouderCom kunt blijven gebruiken.  

 

Agenda 

Als u de agenda opent, ziet u het jaaroverzicht. Door op de maand te klikken, krijgt u een maandoverzicht. Vanuit hier kunt u naar een week of dag navigeren. Alle activiteiten die dit schooljaar plaatsvinden staan hierin vermeld. Door op de activiteit te klikken krijgt u soms nog aanvullende informatie, bijvoorbeeld voor welke groepen het betreft. 

Als u helemaal naar beneden scrolt, vindt u hier het vakantieschema. Hierin staan alle vakanties en vrije dagen op een rijtje. 

 

Meer 

Onder de pagina Meer, kunt u de afwezigheid van uw kind melden. U kunt hier ook aangeven als uw kind iets later komt omdat het eerst bijvoorbeeld naar de dokter of tandarts moet. De betreffende leerkracht krijgt hier een melding van. U hoeft dan dus niet te bellen naar school. 

 

Documenten 

In de map documenten vindt u onder andere documenten betreffende Andere schooltijden en de notulen van de vergaderingen van de MR. 

Bij bepaalde activiteiten wordt hier de nodigde informatie verzameld. Voor bijvoorbeeld de sportdag en carnaval, stonden hier de brieven voor de hulpouders geplaatst.  

 

Privacy en overige vragenlijsten 

De toestemmingsvragen voor het gebruik van beeldmateriaal staan nu onder meer.  

Nog niet alle ouders hebben dit formulier ingevuld. Zolang u dit formulier nog niet hebt ingevuld, worden er geen foto's van uw kind gemaakt. 

Heeft een dit nog niet gedaan, zou u dit wel zo spoedig mogelijk willen invullen? We kunnen dan weer leuk beeldmateriaal delen via het blog. 

 

Instellingen 

In de instellingen kunt u de notificaties aanpassen. 

Hier kunt u per item (nieuw bericht, nieuwsbericht, bijdrage aan de blog) kiezen om een notificaties te ontvangen. U kunt het instellen om een notificaties te ontvangen per bericht, per dag 2x een samenvattingsemail of om geen notificaties te ontvangen. 

Wij adviseren om dit per dag of per bericht in te stellen. Het kan anders zijn dat u van een bericht dat aan het begin van de week wordt verstuurd, pas op vrijdag een melding krijgt. 

Vorige week is er een nieuwsbericht verstuurd vanuit de MR. Heeft u deze gemist? Dan is het verstandig om de instellingen aan te passen. 

 

Heeft u nog vragen over SchouderCom, vraag het aan de leerkracht of stuur een bericht aan info@oosteinderschool.nl. 

 

Vriendelijke groet, 

Team Oosteinder 

19 oktoberLees verder
Notulen MR

De notulen van de MR vergadering van 18 september zijn toegevoegd in de map van de Medezeggenschapsraad. Deze is te vinden onder ouders.

Deze notulen zijn ook te lezen vanuit de app.

15 oktoberLees verder
Nieuwsbericht MR andere schooltijden

Beste ouders, verzorgers,

 

Eind juni hebben wij laten weten dat De Oosteinder per ingang van het schooljaar 2019-2020 de schooltijden zullen gaan wijzigen naar 4 gelijke dagen en een korte woensdag. Hierbij gaan de kinderen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag va 8.30 uur tot 14:15 uur naar school en op woensdag van 8.30 uur tot 12.00 uur. 

Naar aanleiding van dit besluit kregen we van een paar ouders het verzoek om inzage in de uitslag van de stemming. Wij hebben er in eerste instantie niet voor gekozen, omdat dit een middel was om informatie in te winnen bij de ouders over hun standpunt en mening.

Toch bleek onder ouders behoefte te zijn aan de exacte cijfers.

 

Hierbij dus alsnog de aantallen van de stemmingen:

Eerste stemming: voor of tegen een wijziging van schooltijden met een mogelijkheid tot vrij invullen van tekst.                                                                                                                                                                    * 120 stemmen tegen en 121 stemmen voor een wijziging van schooltijden                                                                                                                                                                                                                           * 85,6 % van de ouders heeft gestemd

 

Tweede stemming: 4 gelijke dagen en de vrije woensdagmiddag versus 5 gelijke dagen.                                                                                                                                                                                                     * 66 voor 5 gelijke dagen en 139 voor 4 gelijke dagen

* 75,2% van de ouders heeft gestemd

 

De Werkgroep Andere schooltijden is nu de volgende stap aan het maken: de komende periode richten we ons op de inrichting van de lunchpauze. Het ouderdeel van de Medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht op deze invulling. Daarnaast zal de werkgroep de indeling/rooster van de dag bekijken. Hiervoor wordt informatie ingewonnen bij scholen die al ervaring hebben met het continurooster. Ook worden de sportclubs en naschoolse opvang betrokken.

 

Enige tijd nadat het nieuwe rooster is ingevoerd, wordt het rooster geëvalueerd met kinderen, ouders en leerkrachten. Zo kunnen we verbeter- en veranderpunten inzichtelijk krijgen.

 

Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom de verandering van schooltijden.  En heeft u nog vragen of goede ideeën? Laat het ons gerust weten.

 

Met vriendelijke groet,

MR Oosteinder

 

 

12 oktoberLees verder
5 oktober, groep 5 t/m 8 's middags vrij

Op vrijdag 5 oktober zijn alle kinderen 's middags vrij vanwege het jaarlijkse uitje van de Stichting Katholiek Onderwijs Aalsmeer.

4 oktoberLees verder

Kalender

<< december 2018 >>
madiwodovrzazo
       
262728293012
       
3456789
       
10111213141516
       
17181920212223
       
24252627282930
       
31123456
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren
Loading...