Dyslexie

Definitie dyslexie:

Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/ of schriftbeeldvorming (spellen).

 

Door de invoering van het passend onderwijs valt per 1 januari 2015 de dyslexiezorg onder de Jeugdwet. Dit betekent dat de dyslexiezorg niet meer door de zorgverzekeraar georganiseerd en gefinancierd wordt, maar door de gemeente. Voor het verkrijgen van een dyslexieverklaring en eventueel behandeling zijn verschillende stappen nodig: signaleren, begeleiding, onderzoeken en verdere hulp.

 

Mogelijke signalen voor ouders en leerkrachten:

• De leerling heeft al in een vroeg stadium problemen met het onthouden van bijvoorbeeld namen, kleuren en versjes.

• De leerling heeft moeite met het herkennen van klanken (fonemisch bewustzijn).

• De leerling draait soms letters en cijfers om.

• Na intensieve training is er geen of nauwelijks vooruitgang op het gebied van lezen en spellen.

• Het niveau van lezen en spellen kan na een vakantie lager dan voor de vakantie.

• De leerling verwerkt informatie langzamer dan leeftijdgenoten.

• De leerling heeft soms moeite om op woorden te komen.

• De leerling heeft moeite met het automatiseren van optellen, aftrekken en tafels.

• Dyslexie komt bij meer familieleden voor.

 

Als lees/spellingsproblemen zijn gesignaleerd zal de school uw kind extra ondersteunen. De manier waarop dit gebeurt kan verschillen: groepsleerkrachten kunnen de begeleiding verzorgen, maar ook een remedial teacher of tutor kan hiervoor worden ingezet.

 

Als uw kind minimaal anderhalf jaar leesonderwijs heeft ontvangen en na intensieve begeleiding van minstens een half jaar blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is geboekt, dan is doorverwijzing naar meer gespecialiseerde zorginstantie aan de orde. Het schooldossier dient aan te tonen dat de vermoedens van dyslexie gegrond zijn en dat er voldoende extra hulp geboden is. In dat geval vindt er vergoede diagnostiek plaats door een gekwalificeerde zorgaanbieder*, gecontracteerd door de gemeente. Een dergelijk onderzoek omvat naast de didactische toetsen die de interne begeleiders op school afnemen, een intelligentieonderzoek en een aantal specifieke toetsen rond informatieverwerking en het geheugen. Als dyslexie wordt vastgesteld dan krijgt een leerling een dyslexieverklaring.

 

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van alle kinderen met dyslexie. Alleen als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie komt uw kind in aanmerking voor 45 tot 60 behandelingen van een zorgaanbieder. Naast deze behandelingen krijgt uw kind huiswerk mee. Het is van essentieel belang dat zowel ouders als school nauw betrokken zijn bij de behandeling.

Ondanks de dyslexieverklaring komen niet alle kinderen in aanmerking voor specialistische zorg buiten school. Wel hebben ze recht op de compenserende en dispenserende maatregelen die geboden kunnen worden binnen school.

 

In overleg met de leerkracht, ouders en leerling worden de maatregelen ter verlichting en compensatie schriftelijk vastgelegd in een persoonlijk ‘dyslexie-protocol’.

 

Voorbeelden van dispenserende en/of compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op spellinggebied:

• Extra (verlengde) instructie.

• Stellen op de computer.

• Spellingscontrole gebruiken op de computer.

• Minder maken van de taallessen, en/of dit mondeling afmaken met een leerling.

• Bij zinnendictees alleen de dikgedrukte woorden opschrijven.

• Visuele ondersteuning van de spellingregels.

• Regelmatig gesprekken voeren met de leerling.

• Werkstukken van Topondernemers voorbereiden met de leerling. Tekst in het klad wordt meteen op de computer getypt.

• Schrijftaak verlichten.

• Spellingfouten negeren/gedifferentieerd beoordelen (bijv. bij topografie/Engels)

 

Voorbeelden van dispenserende/compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op leesgebied:

• Voorlezen van een tekst door leerkracht of medeleerling. Dit geldt niet voor teksten van het Cito begrijpend lezen.

• Makkelijke boeken die qua inhoud aansluiten bij de leeftijd/interesse van de leerling.

• Extra leestijd.

• Extra (verlengde) instructie.

• Geheugensteuntjes (visueel).

 

Voor de afname van Citotoetsen bij dyslectische leerlingen kunt op deze site van het Cito kijken.

 

Hoofdbehandelaars werken volgens het Protocol Diagnostiek en Behandeling 2.0. De volgende beroepsgroepen zijn bevoegd om de behandeling uit te voeren:

• Een BIG geregistreerd gezondheidspsycholoog,

• een NIP geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog en

• een NVO-geregistreerd orthopedagoog- generalist.

 

Als medebehandelaar kunnen een basispsycholoog en /of orthopedagoog en logopedist betrokken worden.

Nieuws

Opening Boekenwonderland
Bij de aftrap van de Kinderboekenweek hebben we ook onze nieuwe schoolbibliotheek geopend. Een leerling uit groep 7A heeft de prachtige naam 'Boekenwonderland' bedacht. Er hebben zich genoeg hulpouders/ oma's aangemeld, waardoor we de bibliotheek op woensdag en vrijdag kunnen openen van 10:00 tot 12:00 uur.
Intussen zijn er heel veel mooie nieuwe boeken aangekocht. De collectie zal regelmatig worden bekeken en zo nodig aangevuld. We willen vooral het leesplezier, de motivatie en de verwondering stimuleren. We hebben een uitleensysteem aangeschaft waarin de kinderen boeken kunnen zoeken in onze schoolbibliotheek, maar ze kunnen ook via dit systeem zoeken in de catalogus van bibliotheek Amstelland. Tevens kunnen ze hier leeslogjes schrijven en boeken tippen aan anderen. 
 
Gedurende de Kinderboekenweek zijn er leuke activiteiten op de verschillende locaties van bibliotheek Amstelland. Tip: neem eens een kijkje op de website van de bibliotheek: Bibliotheek Amstelland - Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn (debibliotheekamstelland.nl)
6 oktoberLees verder
Oosteinder Kunstroute

We kijken terug op een zeer geslaagde feestweek.

Na de spectaculaire opening op maandag hebben alle groepen een kunstles gekregen van een kunstdocent. 

Deze kunstwerken zijn op donderdag tentoongesteld in de wijk tijdens onze eigen Oosteinder Kunstroute.

 

In de hele wijk zagen we kinderen, ouder, opa's en oma's met een plattegrond lopen op zoek naar de tuinen. 

De tuinen waren allemaal mooi ingericht en kinderen konden vol trots hun eigen kunstwerk laten zien. 

Overal hingen mooie kleurplaten achter de ramen. De jury heeft de hele wijk doorgefietst en heeft 3 winnaars uitgekozen. Zij zullen nog deze week verrast worden met een prijs. 

 

Ook op het schoolplein was het erg gezellig. Iedereen heeft heerlijk genoten van de suikerspin (het was het wachten waard), popcorn, limonade en de spelletjes. 

 

De week is afgesloten met een zeer geslaagd schoolreisje, met prachtig weer.

Wij vonden het een fantastische week en hebben ervan genoten!

28 septemberLees verder

Kalender

<< oktober 2021 >>
madiwodovrzazo
       
27282930123
       
45678910
       
11121314151617
       
18192021222324
       
25262728293031
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren