Gedragsprotocol

Wij streven naar een veilig en positief schoolklimaat met gelukkige kinderen en leerkrachten in een gelukkige klas.

 

Door afspraken en regels zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen elkaar aanspreken op deze afspraken als er zich ongewenste situaties voordoen.

 

De afspraken zijn:

  1. Iedereen hoort erbij.
  2. Luister naar elkaar.
  3. Houd rekening met een ander.
  4. Als je boos bent op iemand, probeer dan de problemen eerst samen op te lossen. Lukt dit niet, ga dan naar je juf of meester.
  5. We gebruiken geen scheldwoorden.
  6. We helpen elkaar.

Regels en afspraken in de groep

Kinderen en leerkracht geven in hun eigen groep een aanvulling geven op deze schoolregels. Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep, Zowel schoolafspraken en –regels, als groepsafspraken en-regels zijn zichtbaar in de klas opgehangen.

Om dit groepsproces te ondersteunen worden er gedurende het schooljaar groepsvormende lessen gegeven in vastgestelde periodes van het schooljaar (en eventueel buiten deze periodes, als de groepsdynamiek hierom vraagt.)

Daarnaast worden er ook specifieke weerbaarheidslessen gegeven om de weerbaarheid van kinderen te ontwikkelingen. Al deze lessen zijn samengesteld en verzameld door het schoolteam.

 

Pesten op school

Pesten komt op iedere school voor; ook bij ons. Het is een probleem dat wij onder ogen zien en op onze school serieus aanpakken.

Wij hebben daartoe de volgende uitgangspunten geformuleerd: 

  • De school probeert pestproblemen te voorkomen. Het thema pesten staat o.a. centraal in ‘de week tegen pesten’ in september in de groepen 4 t/m 8. Het doel is hiervan is het onderwerp pesten bespreekbaar te maken in algemene zin. Hier gaat een preventieve werking vanuit. In de groepen 1,2 en 3 wordt het thema indien nodig besproken.
  • 2 keer per jaar wordt er in groep 6-7-8 een vragenlijst ingevuld door de kinderen over veiligheid in de klas en op school. De uitkomst hiervan is uitgangspunt voor lessen en/of andere activiteiten rond het thema veiligheid, waaronder pesten valt.
  • Bij pesten zijn meerdere partijen betrokken. De gepeste, de pester, de groepsgenoten, ouders en leerkrachten. Alle partijen worden serieus genomen.
  • Pesten is een gezamenlijk probleem van alle partijen.
  • Pesten buiten school komt vaak de school in. Ook dit nemen wij serieus (bijvoorbeeld cyberpesten)
  • Als een leerkracht een pestenincident signaleert of hiervan op de hoogte wordt gesteld door derden neemt hij/zij dit altijd serieus.
  • De leerkracht gaat in gesprek met de gepeste(n), de pester(s) en de groepsgenoten.
  • De leerkracht gaat in gesprek met de ouders van de gepeste(n) en de pester(s).
  • De leerkracht meldt het pestincident bij het Aanspreekpunt Pesten (teamlid Marjanne Roodenburg). Het aanspreekpunt kan, indien wenselijk, leerling(en) ouder(s) en/of leerkrachten ondersteunen. Voor kinderen is er ook de mogelijkheid om een beroep te doen op het Aanspreekpunt Pesten buiten de leerkracht om. Daartoe kunnen zij een briefje doen in de daarvoor bestemde brievenbus in de hal bij de teamkamer.
  • Wanneer het ongewenste gedrag niet stopt heeft dit consequenties voor de desbetreffende leerling. (Zie hieronder beschreven)
  • Het Aanspreekpunt Pesten is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de (pest)situatie; het ondernemen van mogelijke acties binnen de school en eventueel doorverwijzen en begeleiden naar andere medewerkers binnen of buiten de school.

Wat als het sociale schoolklimaat niet de gewenste veiligheid biedt?

 

Als ondanks hulp, begeleiding en gesprekken met kinderen en ouders het pesten doorgaat en de sociale veiligheid van één of meerdere leerlingen in geding is worden de volgende stappen genomen: 

  1. Bij aanhoudend pestgedrag kan er voor gekozen worden om een leerling tijdelijk in een andere groep te plaatsen, binnen de school. Ook het (tijdelijk) plaatsen op een andere school behoort tot de mogelijkheden.
  2. In extreme gevallen, als het pestgedrag niet stopt, kan een leerling geschorst of verwijderd worden.

Nieuws

SchouderCom extra uitleg

Beste ouders, verzorgers, 

 

Zoals u wellicht al heeft gemerkt, is de SchouderCom app vernieuwd. Heeft u de vernieuwde app nog niet, dan kunt u deze updaten vanuit de Apple app store. 

We hebben voor u een aantal belangrijke veranderingen op een rijtje gezet, zodat u probleemloos de app van SchouderCom kunt blijven gebruiken.  

 

Agenda 

Als u de agenda opent, ziet u het jaaroverzicht. Door op de maand te klikken, krijgt u een maandoverzicht. Vanuit hier kunt u naar een week of dag navigeren. Alle activiteiten die dit schooljaar plaatsvinden staan hierin vermeld. Door op de activiteit te klikken krijgt u soms nog aanvullende informatie, bijvoorbeeld voor welke groepen het betreft. 

Als u helemaal naar beneden scrolt, vindt u hier het vakantieschema. Hierin staan alle vakanties en vrije dagen op een rijtje. 

 

Meer 

Onder de pagina Meer, kunt u de afwezigheid van uw kind melden. U kunt hier ook aangeven als uw kind iets later komt omdat het eerst bijvoorbeeld naar de dokter of tandarts moet. De betreffende leerkracht krijgt hier een melding van. U hoeft dan dus niet te bellen naar school. 

 

Documenten 

In de map documenten vindt u onder andere documenten betreffende Andere schooltijden en de notulen van de vergaderingen van de MR. 

Bij bepaalde activiteiten wordt hier de nodigde informatie verzameld. Voor bijvoorbeeld de sportdag en carnaval, stonden hier de brieven voor de hulpouders geplaatst.  

 

Privacy en overige vragenlijsten 

De toestemmingsvragen voor het gebruik van beeldmateriaal staan nu onder meer.  

Nog niet alle ouders hebben dit formulier ingevuld. Zolang u dit formulier nog niet hebt ingevuld, worden er geen foto's van uw kind gemaakt. 

Heeft een dit nog niet gedaan, zou u dit wel zo spoedig mogelijk willen invullen? We kunnen dan weer leuk beeldmateriaal delen via het blog. 

 

Instellingen 

In de instellingen kunt u de notificaties aanpassen. 

Hier kunt u per item (nieuw bericht, nieuwsbericht, bijdrage aan de blog) kiezen om een notificaties te ontvangen. U kunt het instellen om een notificaties te ontvangen per bericht, per dag 2x een samenvattingsemail of om geen notificaties te ontvangen. 

Wij adviseren om dit per dag of per bericht in te stellen. Het kan anders zijn dat u van een bericht dat aan het begin van de week wordt verstuurd, pas op vrijdag een melding krijgt. 

Vorige week is er een nieuwsbericht verstuurd vanuit de MR. Heeft u deze gemist? Dan is het verstandig om de instellingen aan te passen. 

 

Heeft u nog vragen over SchouderCom, vraag het aan de leerkracht of stuur een bericht aan info@oosteinderschool.nl. 

 

Vriendelijke groet, 

Team Oosteinder 

19 oktoberLees verder
Notulen MR

De notulen van de MR vergadering van 18 september zijn toegevoegd in de map van de Medezeggenschapsraad. Deze is te vinden onder ouders.

Deze notulen zijn ook te lezen vanuit de app.

15 oktoberLees verder
Nieuwsbericht MR andere schooltijden

Beste ouders, verzorgers,

 

Eind juni hebben wij laten weten dat De Oosteinder per ingang van het schooljaar 2019-2020 de schooltijden zullen gaan wijzigen naar 4 gelijke dagen en een korte woensdag. Hierbij gaan de kinderen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag va 8.30 uur tot 14:15 uur naar school en op woensdag van 8.30 uur tot 12.00 uur. 

Naar aanleiding van dit besluit kregen we van een paar ouders het verzoek om inzage in de uitslag van de stemming. Wij hebben er in eerste instantie niet voor gekozen, omdat dit een middel was om informatie in te winnen bij de ouders over hun standpunt en mening.

Toch bleek onder ouders behoefte te zijn aan de exacte cijfers.

 

Hierbij dus alsnog de aantallen van de stemmingen:

Eerste stemming: voor of tegen een wijziging van schooltijden met een mogelijkheid tot vrij invullen van tekst.                                                                                                                                                                    * 120 stemmen tegen en 121 stemmen voor een wijziging van schooltijden                                                                                                                                                                                                                           * 85,6 % van de ouders heeft gestemd

 

Tweede stemming: 4 gelijke dagen en de vrije woensdagmiddag versus 5 gelijke dagen.                                                                                                                                                                                                     * 66 voor 5 gelijke dagen en 139 voor 4 gelijke dagen

* 75,2% van de ouders heeft gestemd

 

De Werkgroep Andere schooltijden is nu de volgende stap aan het maken: de komende periode richten we ons op de inrichting van de lunchpauze. Het ouderdeel van de Medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht op deze invulling. Daarnaast zal de werkgroep de indeling/rooster van de dag bekijken. Hiervoor wordt informatie ingewonnen bij scholen die al ervaring hebben met het continurooster. Ook worden de sportclubs en naschoolse opvang betrokken.

 

Enige tijd nadat het nieuwe rooster is ingevoerd, wordt het rooster geëvalueerd met kinderen, ouders en leerkrachten. Zo kunnen we verbeter- en veranderpunten inzichtelijk krijgen.

 

Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom de verandering van schooltijden.  En heeft u nog vragen of goede ideeën? Laat het ons gerust weten.

 

Met vriendelijke groet,

MR Oosteinder

 

 

12 oktoberLees verder
5 oktober, groep 5 t/m 8 's middags vrij

Op vrijdag 5 oktober zijn alle kinderen 's middags vrij vanwege het jaarlijkse uitje van de Stichting Katholiek Onderwijs Aalsmeer.

4 oktoberLees verder

Kalender

<< december 2018 >>
madiwodovrzazo
       
262728293012
       
3456789
       
10111213141516
       
17181920212223
       
24252627282930
       
31123456
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren
Loading...