Kindercoach

Kinderen worden soms belemmerd in hun functioneren op school. Ze hebben 'volle' hoofden, vinden het lastig zich te concentreren of hebben moeite nieuwe dingen te leren.

Sommige kinderen hebben faalangst, zijn snel boos of niet gemotiveerd om te leren.

Ook zien we kinderen die problemen ervaren in de omgang met andere kinderen, waardoor samenwerken en samen spelen niet goed lukt.

 

Wat kan een kindercoach doen voor deze kinderen?

Samen met het kind wordt gekeken waar het tegenaan loopt en waar het een oplossing voor nodig heeft.

Probleem - Vaardigheid

 

 

Ieder kind is uniek en komt dus met een unieke vraag. Daardoor is de coaching altijd anders. En is er geen vaste werkwijze of route.

Uitgangspunt van het coachen is het kind en zijn beleving. Daarbij is informatie van ouders en leerkrachten ondersteunend.

 

Hoe ziet een coachingstraject eruit?

Eerst onderzoeken we (kind en coach) wat het doel van de coaching gaat worden: beter voor jezelf opkomen, minder snel boos worden, beter concentreren, et cetera.

Als het doel duidelijk is, kijken we wat er nodig is om het te verbeteren. Daarmee ontdekt het kind ook 'de hobbel' die in de weg zit. Dit doen we door er over te praten, te tekenen en te spelen.

Met handpoppen kun je een ruzie naspelen en oplossen. In een spelletje 'Doolhof' loop je tegen onverwachte hindernissen op, die met geduld en doorzettingsvermogen te overwinnen zijn.

 

Papegaai Mijzelf dat ben ik

 

Met verf of klei geven kinderen op een creatieve manier vorm aan hun kwaliteiten en groeit hun zelfvertrouwen.

 

Welke kinderen?

Wanneer de leerkracht denkt dat een leerling baat kan hebben bij een coachtraject, bespreekt hij/zij dit met ouders. Gaan zij hiermee akkoord, dan wordt het kind opgegeven bij de Interne Begeleiding. De IB beslist uiteindelijk of het kind ervoor in aanmerking komt.  

Een traject bestaat uit circa 5 sessies en wordt onder schooltijd uitgevoerd.

Voorafgaand aan het traject krijgen ouders een uitnodiging voor een intakegesprek.   

Na afloop krijgen ouders wederom een uitnodiging voor een gesprek, waarin de ontwikkelingen van het coachtraject worden besproken. 

 

Wie ben ik?

Naam:                             Marjanne Roodenburg

Geboren op:                   26 oktober 1968

Woonplaats:                   Aalsmeer

Werkzaamheden:           kindercoach op de Oosteinder

Hobby’s:                         Zingen, tuinieren, lezen.

Favoriete uitspraak:     “Je leert meer van iemand door een uur met 
                                        hem te spelen dan door een jaar met hem 
                                        te praten”. - Plato - 

Marjanne

 Marjanne Roodenburg

Nieuws

Techniekwedstrijd groep 8

Voor het tweede jaar hebben de groepen 8 meegedaan aan een jaarlijkse techniekwedstrijd van Technet. TechNet Amstel & Venen maakt jongeren bewust van de betekenis van techniek voor de samenleving en enthousiasmeert hen voor een baan in de technische sector. Alle basisscholen in Amstelland kunnen zich opgeven voor de wedstrijd. Deze keer konden we kiezen uit drie challenges: energie opwekken, een zorgrobot bouwen of een manier vinden om de overkant te bereiken. We hebben ons thema van Naut, boordevol energie, gekoppeld aan de opdracht. De kinderen hebben duurzame energie gebruikt om een manier te vinden om de overkant te bereiken.

 

Vorige week heeft een vakjury de werkstukken beoordeeld. Van elke groep is er een werkstuk uitgekozen om mee te dingen naar de Hoofdprijs: een workshop Robot Robin.

Groep 8A is de gelukkige winnaar geworden van deze wedstrijd. Sem, Rick en Lucas hebben de Hypergap gemaakt. Deze Hypergap wordt aangedreven door windenergie en voortbewogen door magnetisme. Vooral het gebruik van verschillende technieken werd door de jury gewaardeerd. Woensdag 30 juni wordt de workshop gegeven aan groep 8A. DE Robot Robin, een zorgrobot wordt gedemonstreerd en de kinderen gaan zelf programmeren.

Toch een beetje carnaval!

Normaal gesproken vieren we met de hele school carnaval met allemaal spelletjes, een casino, restaurant, waarzeggers, modeshow en zelfs een spooktunnel. Dit jaar was al snel duidelijk dat het niet op dezelfde manier kan doorgaan.  

 

Gelukkig is het vandaag toch nog een beetje carnaval op de Oosteinder. De kinderen mogen verkleed komen en de oudercommissie heeft gezorgd voor iets lekkers. Alle kinderen maken een masker en er is ook aandacht voor de groepsvorming. Daarnaast gaan sommige lessen gewoon door, maar wie kan nou zeggen dat hij ooit een rekenles in een Mariopak heeft gehad, of een (sneeuwballen)dictee verkleed als prinses? 

 

Ook is er in deze week in elke klas besproken waarom we eigenlijk carnaval vieren. Weet u het?  

Carnaval wordt elk jaar op een andere datum gevierd. Deze datum heeft alles te maken met het paasfeest. Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Carnaval begint precies 7 weken eerder dan eerste paasdag.  De woensdag na carnaval heet Aswoensdag. Die dag is het begin van een tijd van vasten, men eet dan 40 dagen heel sobere maaltijden.  Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van de naam. Sommige mensen zeggen dat carnaval komt van het Latijnse woord carna vale, dat betekent afscheid nemen van vlees.  

 

Carnaval is een katholiek feest. De kerk vond het beperkt eten (het vasten) voor veertig dagen een belangrijk onderdeel van het geloof. Ook Jezus had veertig dagen gevast in de woestijn. Voor de vastentijd mocht er nog flink gegeten en gedronken worden. Er werd zelfs een feest van gemaakt, carnaval! 

12 februariLees verder

Kalender

<< augustus 2021 >>
madiwodovrzazo
       
2627282930311
       
2345678
       
9101112131415
       
16171819202122
       
23242526272829
       
303112345
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren