Kindercoach

Kinderen worden soms belemmerd in hun functioneren op school. Ze hebben 'volle' hoofden, vinden het lastig zich te concentreren of hebben moeite nieuwe dingen te leren.

Sommige kinderen hebben faalangst, zijn snel boos of niet gemotiveerd om te leren.

Ook zien we kinderen die problemen ervaren in de omgang met andere kinderen, waardoor samenwerken en samen spelen niet goed lukt.

 

Wat kan een kindercoach doen voor deze kinderen?

Samen met het kind wordt gekeken waar het tegenaan loopt en waar het een oplossing voor nodig heeft.

Probleem - Vaardigheid

 

 

Ieder kind is uniek en komt dus met een unieke vraag. Daardoor is de coaching altijd anders. En is er geen vaste werkwijze of route.

Uitgangspunt van het coachen is het kind en zijn beleving. Daarbij is informatie van ouders en leerkrachten ondersteunend.

 

Hoe ziet een coachingstraject eruit?

Eerst onderzoeken we (kind en coach) wat het doel van de coaching gaat worden: beter voor jezelf opkomen, minder snel boos worden, beter concentreren, et cetera.

Als het doel duidelijk is, kijken we wat er nodig is om het te verbeteren. Daarmee ontdekt het kind ook 'de hobbel' die in de weg zit.  Dit doen we door er over te praten, te tekenen en te spelen.

Er zijn verkleedkleren, waarmee je jezelf kunt 'omtoveren' tot een superheld, die dingen durft te doen die heel spannend zijn. Met de handpoppen kun je een ruzie naspelen en oplossen. In een spelletje 'Doolhof' loop je tegen onverwachte hindernissen op, die met geduld en doorzettingsvermogen te overwinnen zijn.

 

Papegaai Mijzelf dat ben ik

 

Met verf of klei geven kinderen op een creatieve manier vorm aan hun kwaliteiten en groeit hun zelfvertrouwen.

Er zijn vaardigheden die geoefend kunnen worden, zoals de 'doe slimmer boom'

(zie http://www.oosteinderschool.nl/HappyOosteinder/Doeslimmer.aspx)

En soms kan het nodig zijn om conflicten op te lossen via de 'oude koeien' methode.

(zie http://www.oosteinderschool.nl/HappyOosteinder/OudeKoeien.aspx)

 

Welke kinderen?

Via de leerkracht en de Interne begeleiding worden kinderen opgegeven voor coaching.

Een traject bestaat uit circa 5 sessies en wordt onder schooltijd uitgevoerd.

Middels het zogenaamde RT-briefje worden ouders op de hoogte gesteld van de coaching. Ouders en leerkrachten kunnen informatie inbrengen voordat het traject start. Na afloop krijgen ouders een uitnodiging voor een gesprek, waarin de ontwikkelingen van het coaching traject worden besproken.

 

Wie ben ik?

Naam:                             Marjanne Roodenburg

Geboren op:                   26 oktober 1968

Woonplaats:                   Aalsmeer

Werkzaamheden:          Leerkracht en kindercoach op de Oosteinder

Hobby’s:                         Zingen, tuinieren, lezen.

Favoriete uitspraak:     “Je leert meer van iemand door een uur met 
                                        hem te spelen dan door een jaar met hem 
                                        te praten”. - Plato - 

Marjanne

 Marjanne Roodenburg

Nieuws

Vrijdagmiddag 4 oktober vrij

Op vrijdag 4 oktober is het jaarlijkse bestuursuitje voor het team van de Oosteinder. Dit betekent dat alle leerlingen op deze dag om 12.00 uur vrij zijn. 

6 septemberLees verder
Extra nieuwsbericht verstuurd

De Oosteinder is op vrijdag 15 maart open en er zal gewoon les worden gegeven. Er is een extra nieuwsbericht hierover verstuurd aan alle ouders.

Het nieuwsbericht is ook te vinden op de website onder het kopje documenten/ nieuwsbrief.

14 maartLees verder

Kalender

<< oktober 2019 >>
madiwodovrzazo
       
30123456
       
78910111213
       
14151617181920
       
21222324252627
       
28293031123
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren
Loading...