Ondersteuningsprofiel

Iedere school stelt, in het kader van passend onderwijs, een ondersteuningsprofiel op.

Het ondersteuningsprofiel werd eerder ook wel het zorgprofiel genoemd. In een ondersteuningsprofiel staat aangegeven welke voorzieningen de school heeft om zorgleerlingen op te vangen.

In het licht van Passend Onderwijs kunnen vier schoolprofielen binnen het regulier basisonderwijs worden onderscheiden, te weten:

  1. de netwerkschool
  2. de smalle zorgschool (smalle ondersteuningsschool)
  3. de brede zorgschool
  4. de inclusieve school

Onder deze vierdeling van schoolprofielen ligt een dimensie die loopt van gescheiden (‘exclusie’) naar geïntegreerd onderwijs (‘inclusie’). De netwerkschool profiteert optimaal van speciale (onderwijs)zorg binnen andere instellingen, zoveel mogelijk gelegen in de directe omgeving van de school. Deze is aanwezig in andere speciale scholen, of in gespecialiseerde zorginstellingen als een revalidatiecentrum. Op de inclusieve school daarentegen is in principe alle speciale onderwijszorg ‘in huis’ aanwezig om zorgleerlingen te kunnen begeleiden.

 

Bij ons op school staat het welbevinden van de leerling centraal en wij doen er alles aan om elke leerling op onze school het onderwijs en de zorg te bieden die hij/zij nodig heeft. Met ouders zullen we steeds in overleg gaan wat de mogelijkheden zijn voor ons als school, om hun kind die ondersteuning te bieden die het nodig heeft. De mogelijkheden voor wat betreft ondersteuning kan per leerling verschillend zijn. We bekijken dit daarom altijd per kind. We proberen hierbij altijd in mogelijkheden te denken, maar in uitzonderlijke gevallen is de zorg die wij als school bieden niet toereikend en zijn onze grenzen bereikt. We proberen als school onze grenzen te verleggen en staan altijd open voor aanpassingen en vernieuwingen als dit binnen onze mogelijkheden haalbaar is.

Nieuws

Toch een beetje carnaval!

Normaal gesproken vieren we met de hele school carnaval met allemaal spelletjes, een casino, restaurant, waarzeggers, modeshow en zelfs een spooktunnel. Dit jaar was al snel duidelijk dat het niet op dezelfde manier kan doorgaan.  

 

Gelukkig is het vandaag toch nog een beetje carnaval op de Oosteinder. De kinderen mogen verkleed komen en de oudercommissie heeft gezorgd voor iets lekkers. Alle kinderen maken een masker en er is ook aandacht voor de groepsvorming. Daarnaast gaan sommige lessen gewoon door, maar wie kan nou zeggen dat hij ooit een rekenles in een Mariopak heeft gehad, of een (sneeuwballen)dictee verkleed als prinses? 

 

Ook is er in deze week in elke klas besproken waarom we eigenlijk carnaval vieren. Weet u het?  

Carnaval wordt elk jaar op een andere datum gevierd. Deze datum heeft alles te maken met het paasfeest. Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Carnaval begint precies 7 weken eerder dan eerste paasdag.  De woensdag na carnaval heet Aswoensdag. Die dag is het begin van een tijd van vasten, men eet dan 40 dagen heel sobere maaltijden.  Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van de naam. Sommige mensen zeggen dat carnaval komt van het Latijnse woord carna vale, dat betekent afscheid nemen van vlees.  

 

Carnaval is een katholiek feest. De kerk vond het beperkt eten (het vasten) voor veertig dagen een belangrijk onderdeel van het geloof. Ook Jezus had veertig dagen gevast in de woestijn. Voor de vastentijd mocht er nog flink gegeten en gedronken worden. Er werd zelfs een feest van gemaakt, carnaval! 

12 februariLees verder
Hoera! Fijn dat je er weer bent!

Wat een mooie ontvangst vanochtend.

Een plein vol ballonnen en een spandoek.

Vanochtend was de oudercommisie al vroeg in de weer om dit mogelijk te maken. Bedankt hiervoor!

De sneeuw en de vrolijke kinderen maakten het plaatje compleet. 

Fijn om iedereen weer te zien.

8 februariLees verder

Kalender

<< maart 2021 >>
madiwodovrzazo
       
1234567
       
891011121314
       
15161718192021
       
22232425262728
       
2930311234
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren