Visie op leren organiseren

Wij bieden onze leerlingen een veilige, ordelijke en voorspelbare omgeving. De schoolregels zijn eenduidig en de leerkrachten gebruiken hetzelfde klassenmanagement, dezelfde regels en structuren. Onze pedagogische aanpak is verweven binnen ons onderwijs en is geen apart vak. In de klassen hangen pedagogische aanpakkaarten (PAK kaarten), die de leerkrachten gebruiken om dezelfde taal te spreken. Gedurende het hele jaar wordt er gewerkt aan groepsvorming.

De leerkracht is de professional en hanteert bewezen leerstrategieën. Alle kinderen, hebben behoefte aan instructie, oefenen en automatiseren. De instructieprincipes van EDI (expliciete directie instructie) zijn hierbij de basis.

Na het overbrengen van de kennis van de leerkracht leren de leerlingen, zowel op pedagogisch als didactisch gebied, van zichzelf en van/met elkaar.

We evalueren de effecten van ons onderwijs door zowel formatief (tussentijds, ontwikkelingsgericht) als summatief (aan het eind) te toetsen en stemmen ons didactisch handelen hierop af.

ICT wordt ingezet als hulpmiddel en is ondersteunend aan de lesstof. ICT is up to date.

Wij streven ernaar om onze klassen zo klein mogelijk te houden (maximaal 28 leerlingen per groep). Bij de formatie zetten we in op extra personeel (bij voorkeur leerkrachten) om groepsondersteuning aan te kunnen bieden.

Wij zien de samenwerking met ouder en kind als een belangrijk onderdeel van het persoonlijk groeiproces. Dit betekent dat leren niet alleen op school gebeurt. In deze samenwerking is wederzijds vertrouwen, betrokkenheid en openheid essentieel.

Nieuws

Techniekwedstrijd groep 8

Voor het tweede jaar hebben de groepen 8 meegedaan aan een jaarlijkse techniekwedstrijd van Technet. TechNet Amstel & Venen maakt jongeren bewust van de betekenis van techniek voor de samenleving en enthousiasmeert hen voor een baan in de technische sector. Alle basisscholen in Amstelland kunnen zich opgeven voor de wedstrijd. Deze keer konden we kiezen uit drie challenges: energie opwekken, een zorgrobot bouwen of een manier vinden om de overkant te bereiken. We hebben ons thema van Naut, boordevol energie, gekoppeld aan de opdracht. De kinderen hebben duurzame energie gebruikt om een manier te vinden om de overkant te bereiken.

 

Vorige week heeft een vakjury de werkstukken beoordeeld. Van elke groep is er een werkstuk uitgekozen om mee te dingen naar de Hoofdprijs: een workshop Robot Robin.

Groep 8A is de gelukkige winnaar geworden van deze wedstrijd. Sem, Rick en Lucas hebben de Hypergap gemaakt. Deze Hypergap wordt aangedreven door windenergie en voortbewogen door magnetisme. Vooral het gebruik van verschillende technieken werd door de jury gewaardeerd. Woensdag 30 juni wordt de workshop gegeven aan groep 8A. DE Robot Robin, een zorgrobot wordt gedemonstreerd en de kinderen gaan zelf programmeren.

Toch een beetje carnaval!

Normaal gesproken vieren we met de hele school carnaval met allemaal spelletjes, een casino, restaurant, waarzeggers, modeshow en zelfs een spooktunnel. Dit jaar was al snel duidelijk dat het niet op dezelfde manier kan doorgaan.  

 

Gelukkig is het vandaag toch nog een beetje carnaval op de Oosteinder. De kinderen mogen verkleed komen en de oudercommissie heeft gezorgd voor iets lekkers. Alle kinderen maken een masker en er is ook aandacht voor de groepsvorming. Daarnaast gaan sommige lessen gewoon door, maar wie kan nou zeggen dat hij ooit een rekenles in een Mariopak heeft gehad, of een (sneeuwballen)dictee verkleed als prinses? 

 

Ook is er in deze week in elke klas besproken waarom we eigenlijk carnaval vieren. Weet u het?  

Carnaval wordt elk jaar op een andere datum gevierd. Deze datum heeft alles te maken met het paasfeest. Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Carnaval begint precies 7 weken eerder dan eerste paasdag.  De woensdag na carnaval heet Aswoensdag. Die dag is het begin van een tijd van vasten, men eet dan 40 dagen heel sobere maaltijden.  Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van de naam. Sommige mensen zeggen dat carnaval komt van het Latijnse woord carna vale, dat betekent afscheid nemen van vlees.  

 

Carnaval is een katholiek feest. De kerk vond het beperkt eten (het vasten) voor veertig dagen een belangrijk onderdeel van het geloof. Ook Jezus had veertig dagen gevast in de woestijn. Voor de vastentijd mocht er nog flink gegeten en gedronken worden. Er werd zelfs een feest van gemaakt, carnaval! 

12 februariLees verder

Kalender

<< augustus 2021 >>
madiwodovrzazo
       
2627282930311
       
2345678
       
9101112131415
       
16171819202122
       
23242526272829
       
303112345
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren