Visie op leren

Wij kijken naar de balans van de emotionele, sociale, cognitieve en fysieke ontwikkeling van een kind met als doel een basis te creëren voor ontwikkeling en zelfvertrouwen. Deze aanpak wordt de integratieve aanpak genoemd.

De leerkracht is een professional die de leerlingen stuurt op het verwerven van kennis. Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. De leerkracht activeert de voorkennis om verbinding te maken tussen wat de leerling al weet en de nieuwe leerstof. Nieuwe kennis is beter te begrijpen als deze kan worden vastgehaakt aan reeds aanwezige relevante kennis.   Naast het overbrengen van kennis is het inzicht krijgen van en invloed uitoefenen op het eigen leren en belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Op deze manier wordt het eigenaarschap van de kinderen bevorderd.  

Veel onderwijstijd besteden we aan de basisvakken rekenen, taal en lezen. Door kwalitatief goede instructie behalen de leerlingen de basisdoelen (1F) en streven we naar het behalen van de 1S/2F doelen. Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig om zich de doelen eigen te maken. Voor deze leerlingen realiseren we extra tijd voor instructie en begeleide inoefening in de vorm van verlengde instructie. Andere leerlingen geven we na de instructie verdieping of uitbreiding van de leerstof. Wij hebben hoge verwachtingen en accepteren niet zomaar dat kinderen iets niet kunnen.

Als je leert, ga je iets doen wat je daarvoor nog niet beheerste. Dat is niet altijd leuk. De leerkracht geeft de leerlingen vertrouwen en daagt ze uit, zodat ze gemotiveerd blijven om te leren. Ze behalen succeservaringen en ervaren dat leren ook plezier geeft

Nieuws

Toch een beetje carnaval!

Normaal gesproken vieren we met de hele school carnaval met allemaal spelletjes, een casino, restaurant, waarzeggers, modeshow en zelfs een spooktunnel. Dit jaar was al snel duidelijk dat het niet op dezelfde manier kan doorgaan.  

 

Gelukkig is het vandaag toch nog een beetje carnaval op de Oosteinder. De kinderen mogen verkleed komen en de oudercommissie heeft gezorgd voor iets lekkers. Alle kinderen maken een masker en er is ook aandacht voor de groepsvorming. Daarnaast gaan sommige lessen gewoon door, maar wie kan nou zeggen dat hij ooit een rekenles in een Mariopak heeft gehad, of een (sneeuwballen)dictee verkleed als prinses? 

 

Ook is er in deze week in elke klas besproken waarom we eigenlijk carnaval vieren. Weet u het?  

Carnaval wordt elk jaar op een andere datum gevierd. Deze datum heeft alles te maken met het paasfeest. Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Carnaval begint precies 7 weken eerder dan eerste paasdag.  De woensdag na carnaval heet Aswoensdag. Die dag is het begin van een tijd van vasten, men eet dan 40 dagen heel sobere maaltijden.  Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van de naam. Sommige mensen zeggen dat carnaval komt van het Latijnse woord carna vale, dat betekent afscheid nemen van vlees.  

 

Carnaval is een katholiek feest. De kerk vond het beperkt eten (het vasten) voor veertig dagen een belangrijk onderdeel van het geloof. Ook Jezus had veertig dagen gevast in de woestijn. Voor de vastentijd mocht er nog flink gegeten en gedronken worden. Er werd zelfs een feest van gemaakt, carnaval! 

12 februariLees verder
Hoera! Fijn dat je er weer bent!

Wat een mooie ontvangst vanochtend.

Een plein vol ballonnen en een spandoek.

Vanochtend was de oudercommisie al vroeg in de weer om dit mogelijk te maken. Bedankt hiervoor!

De sneeuw en de vrolijke kinderen maakten het plaatje compleet. 

Fijn om iedereen weer te zien.

8 februariLees verder

Kalender

<< juni 2021 >>
madiwodovrzazo
       
31123456
       
78910111213
       
14151617181920
       
21222324252627
       
2829301234
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren